Learning & Development
-
7
 minuten leestijd

Training volgen? Zo overtuig je beslissers

Super als jij de vaardigheden van jezelf of je collega’s wil laten bijspijkeren tijdens een training. Maar waarschijnlijk moet je eerst nog wat leidinggevenden overtuigen van je opleidingsplannen. Het lukt je met deze 8 tips.

1. Koppel de training aan jullie bedrijfsstrategie

Leg uit hoe de training bijdraagt aan de doelen van jouw organisatie, want je krijgt pas opleidingsbudget als daar een goede reden voor is. Willen jullie bijvoorbeeld een nieuwe dienst lanceren? Agile werken? Internationaal groeien? Dan moet er vast nog het een en ander veranderen aan jullie processen en vaardigheden. Een training helpt daarbij. Zo wilde een van onze klanten binnen 3 jaar flink groeien in omzet. Daarom lieten ze de hele organisatie trainen in timemanagementvaardigheden, zodat iedereen 100% grip kreeg op zijn werk en optimaal productief kon zijn.

2. Maak een lijstje pijnpunten

Een andere manier om aan te tonen dat een training de moeite waard is, is opsommen welke zakelijke pijntjes de training kan verlichten. Denk aan werkdruk, fouten, kosten, achterblijvende productiviteit, ontevreden klanten, verzuim en personeelsverloop. Beslissers zullen die problemen herkennen en ze maar wat graag willen laten oplossen.

3. Kom met harde cijfers

Beslissers houden niet van risico’s. Maak daarom zo concreet mogelijk wat de return on investment (ROI) van een training gaat zijn. Welke effecten heeft de training op meetbare resultaten binnen jouw organisatie? Bijvoorbeeld omzetcijfers, de klanttvredenheid of bepaalde output. Zet dit af tegen de kosten: op welke manier en hoe snel verdient de investering zich terug? Gebruik waar dat kan statistieken en feiten uit onderzoeken, reviews en enquêtes.

Wij gebruiken bij Flipmonday bijvoorbeeld dit vereenvoudigde model om een indruk te geven van de ROI van onze timemanagementtraining:

  • Als 8 deelnemers gemiddeld 0,5 uur per dag overhouden dankzij meer grip op hun werk (minder mailen, minder meetings, minder brandjes blussen), dan levert dat de organisatie bij een gemiddelde werkweek van 4 dagen* x 8 mensen x 0,5 uur = 16 uur winst op.
  • Uitgaande van de gemiddelde loonkosten van € 37,10** is dat € 593,60 per week en zijn de kosten van een incompanytraining van € 4.850 terugverdiend in zo'n 8 weken.
  • Een jaar later is er meer dan € 26.000 bespaard, een ROI van meer dan 400%.
  • En dan is deze extra winst nog niet eens meegerekend: mensen besteden meer tijd aan dingen die écht van strategisch belang zijn voor de organisatie, ze ervaren meer werkplezier, er is minder uitval en de kwaliteit van resultaten verbetert.

* Bron: CBS - Gemiddelde arbeidsduur in uren per week (2021): 32,1
** Bron: CBS - Gemiddelde loonkosten per gewerkt uur (2021): €37,10

Extra tip van ons: opleidingsbudgetten worden vaak per jaar bepaald, dus ga op tijd aan je businesscase bouwen. Heb een lange adem en zorg dat je volgend jaar op tijd bent.

4. Verzamel succesverhalen

Ga eens in gesprek met oud-deelnemers van de training die jij op het oog hebt. Of dat nou collega’s, bekenden of vage kennissen zijn. Laat ze in hun eigen woorden vertellen wat zij waardevol vonden aan de training. Of verzamel online reviews en voorbeelden van concurrenten of brancheorganisaties. Met een verzameling referenties zeggen beslissers eerder ‘ja’ tegen jouw opleidingsplannen, want als zoveel anderen ze voorgingen zal het wel goed zitten.

5. Regel steun

Samen sta je sterker, dus haak ook andere belanghebbenden in je organisatie aan bij jouw opleidingsplannen. Denk aan directe collega’s of managers van andere afdelingen of locaties. Wie hebben er allemaal baat bij de training? Plan een meeting of mail deze collega’s. Wanneer er meerdere mensen achter jouw plannen staan, zijn beslissers eerder overtuigd.

6. Weerleg praktische bezwaren

Sommige beslissers twijfelen vooral vanwege de praktische kant: ze denken dat een training een boel ‘gedoe’ oplevert. Maak daarom duidelijk dat het hele proces rondom de training soepel zal verlopen en goed past binnen jullie dagelijkse werk. Hoeveel tijd gaan de training en het huiswerk kosten? Is de training op locatie of past online beter bij jullie collega’s op afstand? Neemt de opleider het regelwerk rond enthousiasmeren, aanmelden en plannen uit handen? Hoe minder praktische drempels, hoe beter.

7. Begin met een pilot

Zijn er veel twijfels over het nut van de door jou gewenste training? Of hebben jullie al een eigen academy en denken beslissers dat jouw training daarmee overlapt? Begin dan eerst met een pilot. Dan is voor iedereen duidelijk dat deze training bedoeld is ter evaluatie en durven beslissers eerder akkoord te geven. Maak ook duidelijk hoe en op welke punten je de pilot gaat evalueren.

8. Laat beslissers eerst zelf de training volgen

Misschien wel de meest krachtige manier om beslissers te overtuigen: laat ze eerst zelf eens meedoen met de training. Dan kunnen ze daarna bepalen of de training de investering waard is. Check daarom of jouw opleider een voorproefje aanbiedt in de vorm van een gratis training of eenmalige betaalde pilot. Bij Flipmonday mogen twijfelende HR-beslissers van organisaties met 100+ medewerkers bijvoorbeeld een keer gratis deelnemen aan de open training.

Succes!

Deze auteur is geverifieerd.
Verified writer
Deelnemers aan een timemanagement training die praten en lachen.
Verkoopargument.
Waardering van de training.
Gratis deelnemen aan kennismakingstraining

HR en L&D professionals gezocht!

Herken jij je in de dingen hieronder?

  • Je bent HR professional bij een organisatie met >100 (kantoor-)medewerkers
  • Je zoekt manieren om werkdruk te verlagen 🤯
  • Je organisatie werkt met Microsoft Outlook (Windows)

Speciaal voor HR en L&D professionals is een beperkt aantal gratis trainingsplaatsen beschikbaar voor ‘Grip op je werk’. In aanmerking komen? Meld je hier aan.

Ja, ik wil gratis deelnemen